Hoppa till innehållet Hoppa till navigeringen Hoppa till början av sidan

Tankar från en personlig assistent

”Tack för två stora aha-upplevelser under/efter utbildningsdagen för assistenter - steg 2:

Att säga ”ja tack” är att visa uppskattning för det någon har gjort (lagat, serverat, mm). Då är den som tar emot i en ”tacksamhetsskuld” till den som har ordnat åt henne. Hon förväntas visa ”tacksamhet” för att den andra har ordnat åt henne. ”Tack” blir då för henne egentligen en meningslös artighetsfras, trots att min avsikt har varit att helt enkelt få henne att kommunicera mera. I normala situationer är det fruktbart att säga ”ja tack” så att den givande fortsätter att ge och känner sig uppskattad.

Att få min brukare att besvara frågan ”vill du ha mat, knäckebröd, vatten, mm” är däremot lätt. Hon nickar ”ja”. I detta fall uttrycker hon sitt konkreta önskemål och får omedelbar belöning, vilket förstärker inlärningen. När hon skakar huvudet till ”nej” är det mest i ”bussituationer”, för att gå emot det väntade svaret. Jag ska kolla vad det är för situationer då hon uttrycker ”ja” och ”nej”.

Ni har lärt oss att för att funka måste kommunikationen ha ett tydligt värde för brukaren. När våra försök att kommunicera med henne inte funkar, då är det kanske pga att hon inte förstår, eller så förstår hon men ser inte att det ger henne något av värde. Då har vi hamnat utanför den där proximala utvecklingszonen och måste komma in i den, eller så måste vi i alla fall närma oss den för att verkligen möta henne. Är det SÅ ni menar?

 Varmt tack för att ni kunde sätta fingret på min proximala utvecklingszon!”

Arline Ogén

 

 

< Tillbaka


ATT VÄGLEDA I TIDIG AKK 6 SEPTEMBER
En dag för dig som ska ge vägledning i kommunikation med barn och vuxna på...
2018-06-05


MODELLPRATA OCH SAMTALA 2 OKTOBER
En dag då vi fokuserar på hur vi i omgivningen kan fungera som modeller. Vi...
2018-06-05


ATT VÄGLEDA I TAKK 15 NOVEMBER
En dag för dig som arbetar som t ex logoped, arbetsterapeut, specialpedagog,...
2018-06-05


OM FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR AKK 29 NOVEMBER
En dag då vi ser närmare på faktorer som gör att det fungerar bra med AKK.
2018-06-05


ASSISTANS VID KOMMUNIKATIONSSVÅRIGHETER STEG 1, 20 SEPTEMBER
Du som arbetar som assistent hos en person, barn eller vuxen, med behov av...
2018-06-05


ASSISTANS VID KOMMUNIKATIONSSVÅRIGHETER STEG 2, 9 OKTOBER
Du som tidigare gått steg 1 - Välkommen att anmäla dig! Läs mer och anmäl...
2018-06-05


ASSISTANS VID KOMMUNIKATIONSSVÅRIGHETER STEG 3, 20 NOVEMBER
Du som tidigare deltagit i steg 1 och steg 2 är välkommen att anmäla dig!...
2018-06-05



Senast publicerad: 180605 | Powered by SiteSmart